Biżuteria złota - dlaczego jest taka ważna

Powstanie fundacji Konrada Mazowieckiego w Polsce nie jest pewne, lecz bardzo prawdopodobne, omówione przedmioty wykazują bowiem związki z naczyniami dolnoreńskimi. Warto tutaj dodać, że motyw głów na nodusie biżuteria złota pojawia się na kielichach z terenów Pomorza Szczecińskiego około 1300 r., ale w innej interpretacji. Kończąc rzecz o kielichu i patenie Konrada Mazowieckiego, jeszcze raz podkreślić wypada wysoki poziom artystyczny roboty złotniczej, wyróżniający te naczynia nawet w skali europejskiej.

 

Biżuteria złota

Warto też przypomnieć dwa skromne kielichy śląskie, niewątpliwie lokalnej roboty, datowane na około 1230 r. i drugą połowę XIII w. (ten ostatni pochodzi ze Sławnikowic).

Biżuteria złota jako insygnia biskupie

Z całą pewnością z lokalną produkcją złotniczą wiązać można w większo-
ści przedmioty odnalezione w grobach biskupów i opatów. Chodzi tutaj
0 kielichy z patenami i insygnia odkryte w katedrach w Krakowie,
Gnieźnie, Poznaniu, kolegiacie w Tumie pod Łęczycą i kościele opactwa
Benedyktynów w Tyńcu. Do takich zabytków należy srebrny kielich
podróżny {calix viaticus) i patena oraz pierścień odnalezione w grobie
biskupa Maura (zm. 1118). W komplecie tym wyróżnia się patena, na
której wyobrażono rękę Boga Ojca wyłaniającą się z obłoków na tle
krzyża; kielich jest silnie uszkodzony. Podobnie przedstawia się złoty
kielich z pateną odnaleziony w czasie badań przeprowadzonych po
drugiej wojnie światowej w grobie nr 8, w kościele klasztornym w Tyń-
cu, zdeponowany w Państwowych Zbiorach Sztuki na Wawelu. Na
patenie wyobrażono tutaj także rękę Boga Ojca na tle równoramienne-
go krzyża; oba zabytki datowane są na pierwszą połowę XI w. Podobny
charakter mają kielichy pochodzące z Tumu pod Łęczycą oraz Poznania
1 znaleziony w katedrze wrocławskiej, powstałe w okresie od drugiej
połowy XI do połowy XIII w. Dość ciekawie przedstawiają się również
odkryte w grobach pastorały ze srebra, ołowiu lub kości uzupełnionej
metalem. Na wyróżnienie zasługuje tutaj kurwatura pastorału wydobyta
z grobu nr 8 

 

Biżuteria złota

Biżuteria złota jako artystyczne rzemiosło

Wymienione pieczęcie reprezentują różne typy i mają różną wartość artystyczną. Dość często powtarza się przedstawienie księcia jako miles Christiwalczącego ze smokiem albo gryfem. Warto jeszcze wymienić tłok pieczętny z około 1259 r. z wizerunkiem Matki Boskiej z Dzieciątkiem, zachowany w klasztorze Klarysek w Krakowie.

Ten stosunkowo skromny zestaw obiektów stale ulega wzbogaceniu, już to drogą odnajdywania nie znanych dzieł lub też innej determinacji stylistycznej znanych już wyrobów. Przykry jest fakt, że biżuteria złota i  niektóre zabytki cenne z artystycznego i historycznego punktu widzenia nie doczekały się dotąd monograficznych opracowań. Przykładowo nie zostały dotąd zbadane złotniczej roboty ozdoby w formie rozet z rubinami, szafirami, turkusami i perłami, które wzbogacają tzw. mitrę św. Stanisława, datowaną na czas około połowy XIII w., znajdującą się w skarbcu katedry na Wawelu. Biżuteria złota - Przeprowadzenie kompleksowych badań nad polskim złotnictwem z epoki romanizmu ułatwiłoby jego pełniejsze scharakteryzowanie, które ciągle jeszcze ma charakter wstępny.

Bardziej bogato zdobione dzieła biżuteria złota pochodziły z importu, głównie z zachodniej Europy. Lokalne wyroby, jak sądzić można ze skromnych reliktów, dotrwały do naszych czasów; jeśli chodzi o okazalsze dzieła ? nawiązywały do wzorów obcych. Często wprowadzano uproszczenia zarówno w łormie, jak i ornamentyce, przy czym miejscowe wyroby mają niekiedy dobrze wyważone proporcje i ekspresyjną dekorację plastyczną. Związane z dworami książęcymi i klasztorami warsztaty złotnicze czynne były z całą pewnością w Krakowie, na obszarze Wielkopolski, Pomorza i na Śląsku. W stosunku do wcześniej powstałej i mającej już znakomite osiągnięcia sztuki złotniczej na zachodzie, południu i południowym wschodzie Europy w Polsce ta dziedzina rzemiosła artystycznego zaczynała się dopiero kształtować w rozumieniu osiągnięcia własnego odrębnego wyrazu biżuteria złota.

 

 

Biżuteria złota

 

 

 

 

 

Biżuteria złota

Bransoleta męska złota kotwica 16g na kauczuku dla marynarza design producent

Bransoleta męska złota kotwica 16g na kauczuku dla marynarza design producent
Bransoleta męska złota kotwica 16g na kauczuku dla marynarza design producent

Jeśli szukasz stylowej bransolety, która pozwoli Ci wyrazić swoją pasję do żeglarstwa, to ta bransoleta złota z kotwicą dla marynarza z kauczukiem jest właśnie dla Ciebie! Wykonana przez naszą firmę, ta designerska bransoleta jest idealna dla każdego, kto ceni sobie jakość, styl i wygodę. Bransoleta jest wykonana z wysokiej jakości złota próby 585. Dostępna w trzech wariantach kolorystycznych - żółtym, białym i różowym - jest w stanie zaspokoić potrzeby każdego gustu i stylu.

Cena:

4 600,00 zł

szt.

Bransoletka złota 585 #3519

Bransoletka złota 585 #3519
Bransoletka złota 585 #3519

Bransoletka złota 585 #3519

Nr. katalogowy: #3519
Model: B0005
Waga: 22.40g

Cena:

4 017,00 zł

szt.

Bransoletka złota 585 #3537

Bransoletka złota 585 #3537
Bransoletka złota 585 #3537

Bransoletka złota 585 #3537

Nr. katalogowy: #3537
Model: N0222B
Waga: 22.53g

Cena:

4 326,00 zł

szt.

Herb Nałęcz Spinki mankietowe z herbem Nałęcz

Herb Nałęcz Spinki mankietowe z herbem Nałęcz
Herb Nałęcz Spinki mankietowe z herbem Nałęcz

Męska biżuteria

Herb Nałęcz spinki z herbem Nałęcz są to spinki mankietowe do garnituru grawerowane z herbem Nałęcz.

Cena:

3 900,00 zł

szt.

Naszyjnik złoty 585 #3542

Naszyjnik złoty 585 #3542
Naszyjnik złoty 585 #3542

Naszyjnik złoty 585 #3542

Nr. katalogowy: #3542
Model: KOL0001
Waga: 23.12g

Cena:

4 009,40 zł

szt.

Sygnet Herb Jastrzębiec sygnety męskie

Sygnet Herb Jastrzębiec sygnety męskie
Sygnet Herb Jastrzębiec sygnety męskie

Herb Jastrzębiec

Herb Jastrzębiec wygrawerowane w karneolu i i oprawiony w złoto.

Cena:

3 900,00 zł

szt.
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl