Kategorie
Producent
Cena
Nowość
Promocja
Biżuteria złota - dlaczego jest taka ważna
Powstanie fundacji Konrada Mazowieckiego w Polsce nie jest pewne, lecz bardzo prawdopodobne, omówione przedmioty wykazują bowiem związki z naczyniami dolnoreńskimi. Warto tutaj dodać, że motyw głów na nodusie biżuteria złota pojawia się na kielichach z terenów Pomorza Szczecińskiego około 1300 r., ale w innej interpretacji. Kończąc rzecz o kielichu i patenie Konrada Mazowieckiego, jeszcze raz podkreślić wypada wysoki poziom artystyczny roboty złotniczej, wyróżniający te naczynia nawet w skali europejskiej.
Warto też przypomnieć dwa skromne kielichy śląskie, niewątpliwie lokalnej roboty, datowane na około 1230 r. i drugą połowę XIII w. (ten ostatni pochodzi ze Sławnikowic).
Biżuteria złota jako insygnia biskupie
Z całą pewnością z lokalną produkcją złotniczą wiązać można w większo-
ści przedmioty odnalezione w grobach biskupów i opatów. Chodzi tutaj
0 kielichy z patenami i insygnia odkryte w katedrach w Krakowie,
Gnieźnie, Poznaniu, kolegiacie w Tumie pod Łęczycą i kościele opactwa
Benedyktynów w Tyńcu. Do takich zabytków należy srebrny kielich
podróżny {calix viaticus) i patena oraz pierścień odnalezione w grobie
biskupa Maura (zm. 1118). W komplecie tym wyróżnia się patena, na
której wyobrażono rękę Boga Ojca wyłaniającą się z obłoków na tle
krzyża; kielich jest silnie uszkodzony. Podobnie przedstawia się złoty
kielich z pateną odnaleziony w czasie badań przeprowadzonych po
drugiej wojnie światowej w grobie nr 8, w kościele klasztornym w Tyń-
cu, zdeponowany w Państwowych Zbiorach Sztuki na Wawelu. Na
patenie wyobrażono tutaj także rękę Boga Ojca na tle równoramienne-
go krzyża; oba zabytki datowane są na pierwszą połowę XI w. Podobny
charakter mają kielichy pochodzące z Tumu pod Łęczycą oraz Poznania
1 znaleziony w katedrze wrocławskiej, powstałe w okresie od drugiej
połowy XI do połowy XIII w. Dość ciekawie przedstawiają się również
odkryte w grobach pastorały ze srebra, ołowiu lub kości uzupełnionej
metalem. Na wyróżnienie zasługuje tutaj kurwatura pastorału wydobyta
z grobu nr 8
Biżuteria złota jako artystyczne rzemiosło
Wymienione pieczęcie reprezentują różne typy i mają różną wartość artystyczną. Dość często powtarza się przedstawienie księcia jako miles Christiwalczącego ze smokiem albo gryfem. Warto jeszcze wymienić tłok pieczętny z około 1259 r. z wizerunkiem Matki Boskiej z Dzieciątkiem, zachowany w klasztorze Klarysek w Krakowie.
Ten stosunkowo skromny zestaw obiektów stale ulega wzbogaceniu, już to drogą odnajdywania nie znanych dzieł lub też innej determinacji stylistycznej znanych już wyrobów. Przykry jest fakt, że biżuteria złota i niektóre zabytki cenne z artystycznego i historycznego punktu widzenia nie doczekały się dotąd monograficznych opracowań. Przykładowo nie zostały dotąd zbadane złotniczej roboty ozdoby w formie rozet z rubinami, szafirami, turkusami i perłami, które wzbogacają tzw. mitrę św. Stanisława, datowaną na czas około połowy XIII w., znajdującą się w skarbcu katedry na Wawelu. Biżuteria złota - Przeprowadzenie kompleksowych badań nad polskim złotnictwem z epoki romanizmu ułatwiłoby jego pełniejsze scharakteryzowanie, które ciągle jeszcze ma charakter wstępny.
Bardziej bogato zdobione dzieła biżuteria złota pochodziły z importu, głównie z zachodniej Europy. Lokalne wyroby, jak sądzić można ze skromnych reliktów, dotrwały do naszych czasów; jeśli chodzi o okazalsze dzieła ? nawiązywały do wzorów obcych. Często wprowadzano uproszczenia zarówno w łormie, jak i ornamentyce, przy czym miejscowe wyroby mają niekiedy dobrze wyważone proporcje i ekspresyjną dekorację plastyczną. Związane z dworami książęcymi i klasztorami warsztaty złotnicze czynne były z całą pewnością w Krakowie, na obszarze Wielkopolski, Pomorza i na Śląsku. W stosunku do wcześniej powstałej i mającej już znakomite osiągnięcia sztuki złotniczej na zachodzie, południu i południowym wschodzie Europy w Polsce ta dziedzina rzemiosła artystycznego zaczynała się dopiero kształtować w rozumieniu osiągnięcia własnego odrębnego wyrazu biżuteria złota.
Bransoletka złota 585 #3539
Bransoletka złota 585 #3539
Nr. katalogowy: #3539
Model: N0325B
Waga: 28.55g
Bransoletka złota 585 #3541
Bransoletka złota 585 #3541
Nr. katalogowy: #3541
Model: N0327B
Waga: 28.91g
Bransoletka złota 585 #3518
Bransoletka złota 585 #3518
Nr. katalogowy: #3518
Model: B0004
Waga: 28.74g
Bransoleta męska złota kotwica 16g na kauczuku dla marynarza design producent
Jeśli szukasz stylowej bransolety, która pozwoli Ci wyrazić swoją pasję do żeglarstwa, to ta bransoleta złota z kotwicą dla marynarza z kauczukiem jest właśnie dla Ciebie! Wykonana przez naszą firmę, ta designerska bransoleta jest idealna dla każdego, kto ceni sobie jakość, styl i wygodę. Bransoleta jest wykonana z wysokiej jakości złota próby 585. Dostępna w trzech wariantach kolorystycznych - żółtym, białym i różowym - jest w stanie zaspokoić potrzeby każdego gustu i stylu.
Bransoletka złota 585 #3519
Bransoletka złota 585 #3519
Nr. katalogowy: #3519
Model: B0005
Waga: 22.40g
Bransoletka złota 585 #3537
Bransoletka złota 585 #3537
Nr. katalogowy: #3537
Model: N0222B
Waga: 22.53g
Bransoletka złota 585 #3538
Bransoletka złota 585 #3538
Nr. katalogowy: #3538
Model: N0294B
Waga: 29.87g
Bransoletka złota 585 #3540
Bransoletka złota 585 #3540
Nr. katalogowy: #3540
Model: N0326B
Waga: 31.75g
Naszyjnik złoty 585 #3542
Naszyjnik złoty 585 #3542
Nr. katalogowy: #3542
Model: KOL0001
Waga: 23.12g
Naszyjnik złoty 585 #3558
Naszyjnik złoty 585 #3558
Nr. katalogowy: #3558
Model: KOL0012
Waga: 28.56g
Pierścionek złoty 585 #2528
Pierścionek złoty 585 #2528
Nr. katalogowy: #2528
Model: N0320
Waga: 23.89g